aldona.klein aldona.klein
640
BLOG

Słuchając głosu podziemia...

aldona.klein aldona.klein Kultura Obserwuj notkę 0


O muzyce, historii i życiu z  Tadkiem Polkowskim rozmawia Aldona Klein

 

Jesteś wciąż młodym człowiekiem, za Tobą długi okres działalności artystycznej i spory dorobek. Jak to się stało, że zostałeś akurat raperem?


 Byłem zbuntowanym nastolatkiem i szukałem sposobu, w jaki mógłbym się realizować. Tak odkryłem hip-hop. Nagrywałem de facto od piętnastego roku życia, słuchałem jeszcze wczesniej.


 Czy ojciec, znany poeta patrzy przychylnym okiem na Twoją działalność?


 Ojciec nigdy nie był zachwycony hip-hopem, ale punktem przełomowym było wydanie płyty "Niewygodna Prawda". Od tej pory mi kibicuje.


 W ostatnim numerze "W Sieci" czytamy :"Polkowski z Polski, ojciec rapera, znowu kłopotliwy". Twój ojciec uchodzi za niepoprawnego politycznie. Z Tobą jest chyba podobnie.


 To ja jestem poprawny. Staram się żyć w zgodzie z samym sobą, z wartościami w które wierzę, które wyniosłem z rodzinnego domu.


 Jakie to wartości?


 W mojej rodzinie niczego nie lansowano na siłę, ale nie wychowywano mnie w nienawiści do własnej ojczyzny. Byłem uczony tego, że pieniądze to nie wszystko i że trzeba być po prostu porządnym czlowiekiem.


To rodzina miała wpływ na tematykę „Niewygodnej Prawdy“?


 Raczej nie. To było wewnętrzne dojrzewanie. W młodości byłem niepokorny, historię odkrywałem sam na bazie licznych lektur.


 Gdzie były kręcone klipy?


 Na sceny do teledysku „Niewygodnej Prawdy” składają się spacery po Krakowie i nieco zdjęć z Tarnowa. Szczególny charakter ma klip „Generał Nil”. Większość planu stanowi Muzeum Armii Krajowej. Pojawiają się sceny pod murem więzienia, gdzie zamordowano Fieldorfa Nila, czyli w Warszawie na Rakowickiej. Widoczna jest również sceneria lochów. To podziemia Uniwersytetu Jagiellońskiego na ul. Grodzkiej.

Trwa montaż klipu, który był kręcony w lesie z Grupą Rekonstrukcji Historycznej z Rzeszowa. Będzie miał on swoją premierę jeszcze przed 1 marca. Obecnie kręcony jest jeszcze drugi klip na bazie zdjęć z filmu „Historia Roja”.


 W marcu planujesz uroczystości z okazji Dnia Żołnierzy Wyklętych. Jak będą wyglądały te obchody ?


 Planujemy uroczystości, konferencje i koncerty, jednak ja jestem oczywiście jedynie jednym z wspołorganizatorów. Ruszyła juz promocja tych wydarzen-mozna znależć informacje u mnie na facebooku..

Od 23 lutego (24.02 to data zamordowania gen. Fieldorfa Nila), aż do 1 marca trwać będą w Krakowie liczne uroczystości. Planujemy konferencję na Uniwersytecie Jagiellońskim poświęconą „Ogniowi” oraz konferencję w Muzeum Armii Krajowej poświęconą gen. Nilowi, która odbędzie się dzień przed rocznicą śmierci patrona Muzeum. Stowarzyszenie Wolność i Niezawisłość organizuje spotkanie pod aresztem UB. W Bazylice Mariackiej odbędzie się msza święta połączonaz późniejszym przemarszem przez miasto w asyście Wojska Polskiego. Planowane są warty honorowe pod pomnikami Inki, gen. Fieldorfa Nila, rtm. Witolda Pileckiego a także przy pomnikach generałów Leopolda Okulickiego, Stanisława Maczka, Władysława Andersa. Odbędą się salwy honorowe i uroczystości, którym towarzyszyć będzie apel poległych.


 Jakie koncerty planujesz w tym okresie?


 W tym czasie odbędzie się kilka koncertów; koncert na bazie poezji powstańca warszawskiego Józefa Szczepańskiego , „Ziutka”, oraz koncert w Filharmonii Krakowskiej zorganizowany przez wspaniałych ludzi przy wielkim wsparciu IPN-u. Oprócz tego będzie miał również miejsce koncert, na który swoje przybycie potwierdził PiH, znany raper o propolskich poglądach. Nie wstydzi się on głośno mówić o Polsce, jej historii i tradycji. Koncert odbędzie się 1 marca o 20.00 w Muzeum Armii Krajowej w Krakowie. Będzie się dziać naprawdę sporo. Wszystkich serdecznie zapraszamy.

Jak udało się w czasach gdy „specjaliści od pr-u wypuszczają tomy gniotów” przedrzeć przez te tomy i sprawić, że młodzi ludzie zaczynają dostrzegać takie wartości solidarność, szacunek do Ojczyzny i do korzeni?

Nie wiem, czy się udało. Mam nadzieję. Widać pewien odzew społeczny, trochę ludzi słucha tych kawałków. Chwile, w których młodzi ludzie dzięki moim piosenkom odkrywają postac Witolda Pileckiego, Nila czy Inki są dla mnie niezwykle cenne. Dla nich warto to robić.


 Klip „Niewygodna Prawda” to Twój manifest programowy?


Powstał jako rymowany zwiastun projektu. Nie wszystko zostało zawarte w pierwszej części, ponieważ materiał był przeznaczony na dwie płyty . Na razie ukazał się jeden krążek, ale wkrótce będą kolejne produkcje. Niebawem ukaże się druga część "Niewygodnej Prawdy”.

Następne przedsięwzięcie to edycja „Niewygodnej Prawdy” z nowymi gośćmi w wersji symfonicznej na bazie nowych aranżów. Realizowana jest we współpracy z ludźmi, z którymi zagram koncert w Filharmonii 28 lutego w przeddzień święta Żołnierzy Wyklętych. Oprócz tego mamy w planach filmy i programy dokumentalne , klasyfikowane przez nas ,pół-żartem pół-serio, jako hip-hopowe musicale dokumentalne. Zawarte tam będą wspomniane materiały archiwalne oraz utwory hip-hopowe. Mamy wiele planów.


 Dziękuję za rozmowę i życzę dalszych sukcesów


 

 Aldona Klein

Zobacz galerię zdjęć:

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura